XXIX-oji nacionalinė mokslinė praktinė konferencija
„GAMTAMOKSLINIS UGDYMAS BENDROJO UGDYMO MOKYKLOJE – 2023“
Konferencijos tikslai
Propaguoti gamtamokslinio ugdymo idėjas. Burti draugėn besidominčius gamtamokslinio ugdymo problematika, dalintis patirtimi ir ją skleisti. Skatinti gamtamokslinio ugdymo proceso efektyvinimą.
Pagrindinės XXIX konferencijos probleminės sritys:
- Gamtamokslinio ir technologinio ugdymo tarptautinė patirtis;
- Gamtamokslinis ir technologinis raštingumas;
- IKT taikymas gamtamoksliniame ugdyme;
- Gamtotyra pradinėje ir pagrindinėje bendrojo lavinimo mokykloje;
- Gamtamokslinis išsilavinimas: kokybės aspektai;
- Gamtamokslinio ir technologinio ugdymo istorija;
- Žmogaus ir gamtos santykiai kaip gamtamokslinio ugdymo objektas;
- Neformalus ir informalus gamtamokslinis ugdymas;
- Vizualizacija gamtamoksliniame ugdyme;
- Neurobiologija ir gamtamokslinis ugdymas;
- Gamtos mokslų dalykų ir matematikos mokytojų bendradarbiavimas;
- Ikimokyklinis gamtamokslinis ugdymas ir kt.
Konferencijos organizacinis komitetas
Pirmininkas
Prof. dr. Vincentas Lamanauskas, MMC “Scientia Educologica“
Nariai:
- Dr. Rita Makarskaitė-Petkevičienė, Vilniaus universitetas
- Dr. Laima Railienė, MMC ”Scientia Educologica”
- Judita Stankutė, Plungės meno mokykla, MMC “Scientia Educologica”
- Augustas Uktveris,VšĮ. Ekologinio švietimo centras, Vilnius
Redakcinė kolegija:
- Prof. dr. Andris Broks, Latvijos universitetas, Latvija
- Prof. dr. Dagnija Cedere, Latvijos universitetas, Latvija
- Prof. dr. Vincentas Lamanauskas, Vilniaus universitetas, Lietuva
- Doc. dr. Rita Makarskaitė-Petkevičienė, Vilniaus universitetas, Lietuva
- Dr. Naglis Švickus, MMC „Scientia Educologica“, Lietuva
- Dr. Laima Railienė, MMC „Scientia Educologica“, Lietuva
Konferencijos vieta
Konferencija vyks Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijoje, Birutės g. 48, 21114 Trakai.
Informacija teikiama el. p. gu@gu.puslapiai.lt
Apgyvendinimas / Accommodation
Konferencijos dalyviai nakvyne (apgyvendinimu) rūpinasi individualiai. Pateikiame informaciją dėl nakvynės galimybių netoli renginio vietos. Artimiausiu metu ši informacija bus atnaujinta ir papildyta.
Registracija: iki 2023 m. balandžio 15 d.
Rankraščio pristatymas: iki 2023 m. gegužės 20 d. (pratęsta)
Rankraščių recenzavimas, autorių informavimas: iki 2023 m. gegužės 30 d. (pratęsta)
Konferencija: 2023 m. balandžio 28-29 d.
Dalyvio mokestis: 30 EUR.
Dalyvio mokestis + Straipsnio publikavimas: 70 EUR.
Gavėjas: Mokslinis metodinis centras “Scientia Educologica”, į/k 195736971, Donelaičio g. 29, Šiauliai. PVM netaikomas.
Sąskaita: LT327300010002393343, “SWEDBANK”, AB.
Registruotis dalyvavimui konferencijoje užpildyti formą (nuoroda nebeaktyvi, registracija uždaryta).
Nurodykite dalyvio vardą ir pavardę. Jei ketinate daryti pranešimą konferencijoje, nurodykite tikslų pranešimo pavadinimą ir jo autorius.
Reikalavimai straipsnio turiniui:
- moksliniai straipsniai turi atitikti reikalavimus, keliamus publikuojamiems mokslo darbams. Straipsnio struktūra: įvadas (pagrindžiamas tyrimo aktualumas, problematika, mokslinis naujumas, tyrimo tikslas ir uždaviniai, tyrimo metodika), literatūros analizės ir tyrimo rezultatų dalys, išvados ir rekomendacijos, naudotos literatūros sąrašas ir santrauka anglų kalba (apimtis – iki 0,5 psl.).
- metodinio straipsnio struktūra: glaustas įvadas (kuo straipsnio problematika aktuali šiandien, ko siekia autorius (pagalvoti apie tai, kuo straipsnis bus naudingas kolegoms); jei metodiniame straipsnyje aprašomas pedagogo veiklos tyrimas, įvado pabaigoje nurodyti tyrimo klausimus), pagrindinė straipsnio dalis (autoriaus pedagoginė patirtis – sėkmingai realizuota pedagoginė idėja, pradedant užduotimi, didaktiniu žaidimu, pamokos planu, testu, neįprastu mokymo metodų ar formų deriniu ir baigiant stambiais projektais, autorinėmis programomis ir mokymo priemonėmis (jei straipsnyje pristatomi pedagoginio tyrimo rezultatai, pirmoje pagrindinės dalies pusėje aprašyti pedagoginę problemą bei jos sprendimo idėją ir pedagoginio tyrimo metodiką, antroje pusėje – tyrimo rezultatus – kas nustatyta), o pabaigoje pateikti glaustą pagrindinės dalies apibendrinimą – įvertinimą, kilusias abejones, naujus klausimus ateičiai, rekomendacijas ir pan. Straipsnio pabaigoje pateikiama santrauka anglų kalba (apimtis – 0,5 psl.). Santraukoje turėtų būti glaustai atspindėtos visos struktūrinės straipsnio dalys – esminės mintys ir teiginiai. Po santrauka – reikšminiai žodžiai anglų kalba.
Reikalavimai straipsnio formai:
- pirmojo lapo viršuje rašomas straipsnio pavadinimas, po pavadinimo – autoriaus vardas (būtinai pilnas) ir pavardė, institucijos pavadinimas;
- santrauka rašoma po straipsniu; prieš santrauką turi būti pateikiamas straipsnio pavadinimas anglų kalba ir autorius (-iai);
- santraukos pabaigoje atskira eilute nurodyti reikšminius žodžius (key words);
- apimtis: 4- 10 puslapiai (pilni) , 1 intervalu;
- straipsniai turi būti surinkti Microsoft Word programa. Tekstui rinkti naudoti Times New Roman šriftą, 12 pt dydžio;
- autoriaus pavardė ir temos pavadinimas renkami 14 pt dydžio;
- Visos lentelės numeruojamos, joms suteikiami pavadinimai, kuriais nusakoma, kas yra lentelėje (1 lentelė, 1 pav.);
- Visos diagramos, piešiniai, brėžiniai numeruojami atskira tvarka kaip paveikslai. Visiems paveikslams suteikiami pavadinimai (1 pav.);
- Cituojant kitą autorių, sakinio ar pastraipos gale skliaustuose nurodyti autoriaus(-ių) pavardę(-es) ir publikacijos metus, skirtingus šaltinius atskiriant kabliataškiu pavyzdžiui (Bitinias, 2002; Šlekienė ir Ragulienė, 2006; Lamanauskas ir kt., 2006). Jei tekste minima autoriaus pavardė, ji rašoma su vardo raide, už pavardės skliaustuose pateikiant cituojamos publikacijos leidimo metus, pavyzdžiui “pasak J.Vaitkevičiaus (1995), …” arba “kaip teigia D.Bigelienė ir kt. (2006), …” .
- Literatūros sąrašas sudaromas abėcėlės tvarka, nenumeruojamas (1 lentelė, 1 pav.).
Tinkamai suredaguotus straipsnius kartu su anketa siųskite elektroniniu paštu “prisegdami” prie laiško elektroninę straipsnio versiją. Reikalaukite patvirtinimo, kad konferencijos organizatoriai gavo straipsnį. Išsaugokite elektroninį straipsnio variantą iki konferencijos pabaigos.
Elektroninio dokumento (straipsnio) pavadinimas turėtų būti sudarytas, pavyzdžiui “pavasariene.doc” (nenaudoti lietuviškų raidžių).
Paprastu paštu siunčiamas straipsnis išspausdinamas (1 egz.) A4 formato popieriaus lapuose. Kartu siunčiamas ir elektroninis straipsnio variantas diskelyje. Kai kuriems autoriams gali būti pasiūlyta straipsnį publikuoti ne konferencijos straipsnių rinkinyje, bet moksliniame metodiniame žurnale “Gamtamokslinis ugdymas“.
Keletas literatūros sąrašo sudarymo pavyzdžių
Knyga
Bitinas B. (2002). Pedagoginės diagnostikos pagrindai [Basics of pedagogical diagnostics]. Parama.
Straipsniams
Vaitkevičius J. (2000). Gamta ir žmogus: kai kurie sąveikos aspektai gamtamokslinio ugdymo kontekste [Nature and man: Some aspects of interaction in the context of natural science education]. Kn.: Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje (III respublikinės praktinės konferencijos straipsnių rinkinys) (pp. 75-78). Vilnius.
Lamanauskas, V., Augienė, D. (2014). University student future professional career: Promoting and limiting factors and personal traits. Baltic Journal of Career Education and Management, 2 (1), 6-15.
Lamanauskas, V., & Augienė, D. (2019). Identifying primary school teachers` health literacy. Journal of Turkish Science Education, 16(4), 451-466. http://doi: 10.36681/tused.2020.0
Publikacijoms internete
Lietuvos Respublikos visuomenės aplinkosauginio švietimo strategija ir veiksmų programa (1997). Aplinkos apsaugos ministerija. http://www.am.lt/LSP/list_other_publications.php3
Centers for Disease Control and Prevention. (2014b). Make a plan. http://emergency.cdc.gov/disasters/hurricanes/plan.asp
Rekomenduojama susipažinti su anksčiau parengtų publikacijų struktūra: http://oaji.net/journal-detail.html?number=1984
KONFERENCIJOS PROGRAMA
PENKTADIENIS
2023 m. balandžio 28 d.
Birutės g. 48, Trakai
8:30 – 09:45 Dalyvių registracija / Participants registration
09:45 – 10:00 Konferencijos atidarymas / Conference opening
Jolanta Martyncevienė, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos direktorė
Andrius Šatevičius, Trakų rajono savivaldybės meras
Dalia Dzigienė, Trakų rajono savivaldybės administracijos Švietimo ir sporto skyriaus vedėja
Vincentas Lamanauskas, Mokslinio metodinio centro „Scientia Educologica“ pirmininkas
10:00 – 12:00 Plenarinis posėdis
12:00 – 12:30 Stendinių pranešimų pristatymas
12:30 – 13:30 Pietūs
13:30 – 15:00 Pranešimai sekcijose
15.00 – 15.30 Kavos pertrauka
15.30– 16.30 Pranešimai sekcijose
16:45 – 18.00 Praktinė-kultūrinė programa I
18.00 – 20.00 Praktinė-kultūrinė programa II
PLENARINIS POSĖDIS / PLENARY MEETING (II aukštas, Aktų salė)
(10:00 – 12:00)
Vadovai: dr. Rita Makarskaitė-Petkevičienė, Jolanta Martyncevienė
1. 10:00 – 10:20 Broks Andris. Remarks on serious changes within modern Natural Science and Technologies
Education (University of Latvia, Latvia).
2. 10:20 – 11:00 Vaščenkienė Ona. Gamtamokslinio ugdymo pokyčiai atnaujintose bendrosiose programose
(Nacionalinė švietimo agentūra, Lietuva)
3. 11:00 – 11:30 James Angela, Locatelli Solange, Testoni Leonardo. Reflections and actions on inquiry-based
learning in teacher education: Brazil and South Africa connections (University of Kwazulu-Natal,
South Africa; Federal University of ABC, Brazil; University of Sao Paulo, Brazil).
4. 11:30 – 12:00 Kulbis Almantas, Pocius Tomas. LMNŠC organizuojamos gamtamokslinio ugdymo veiklos:
naujos galimybės mokytojams ir mokiniams (LMNŠC, Lietuva).
PRANEŠIMAI
I sekcija (II aukštas)
GAMTAMOKSLINIO UGDYMO PROBLEMATIKA IKIMOKYKLINĖJE UGDYMO
ĮSTAIGOJE IR PRADINĖJE MOKYKLOJE
Vadovai: Virgilijus Pupeikis, Zinaida Žvinklienė
(13:30 – 16:30)
1. Pumputienė Rita, Verbickienė Jolanta. Augalai mūsų draugai (Ukmergės vaikų lopšelis-
darželis „Eglutė“)
2. Narkovič Gertrūda, Sebeckienė Daiva. Priešmokyklinio amžiaus vaikų gamtamoksliniai
tyrinėjimai (Vilniaus lopšelis-darželis „Žvangutis“)
3. Makarskaitė-Petkevičienė Rita, Zavackienė Viktorija. Žemės dienos renginiai: tvarumo idėjos
ikimokyklinukams (Vilniaus universitetas; Vilniaus l/d „Jurginėlis“ )
4. Žvinklienė Zinaida, Miknevičienė Daiva. Iššūkiai gamtinėje aplinkoje: raktas į vaikų sėkmę
sprendžiant problemas (Pakruojo vaikų lopšelis-darželis ,,Vyturėlis“)
5. Kraičinska Irena, Vladimirenko Renata. Gamtamokslinis vaikų dialogas su gamta ugdant jų
kompetencijas (Lentvario l/d „Šilas“)
6. Savičienė Danguolė. Tiriamasis darbas pasitelkiant klasės bendruomenę: „Šventosios upės taršos
vertinimas“ piliečių mokslo projekte „Plastiko piratai“ (Visagino „Verdenės“ gimnazija) (video)
7. Makarskaitė-Petkevičienė Rita, Jolanta Masiūlienė, Matijošiūtė Raminta. STEM veiklos mokytojų požiūriu: N
mokyklos atvejis (Vilniaus universitetas)
8. Karklelytė Ieva. Pradinių klasių mokytojų tyrinėjimu grįsto ugdymo patirtys gamtamokslinėse
pamokose (Vilniaus universitetas)
9. Žiemienė Rasa, Stulpinienė Rita. Vaikų pažintinių pasiekimų ūgtis žaliojoje pamokoje (Vilniaus
l/d „Rūta“)
Diskusija
II sekcija (II aukštas)
GAMTAMOKSLINIS UGDYMAS PAGRINDINĖJE MOKYKLOJE IR GIMNAZIJOJE
Vadovai: dr. Eugenija Rudnickaitė, Audronė Remeikienė
(13:30 – 16:30)
1. Juozapaitytė Austė. Gamtamokslinis ugdymas valstybinėse įstaigose: gerieji užsienio šalių
pavyzdžiai ir gamtos poveikis vaikų sveikatai (Asociacija „Gyvo Žalio“)
2. Gudalevič Alena. Neformalus gamtamokslinis švietimas (Šalčininkų raj. Butrimonių Anos
Krepštul gimnazija)
3. Remeikienė Audronė. Neformalus gamtamokslinis ugdymas: gintaro atpažinimo praktinis
vadovas (Gargždų „Kranto“ progimnazija)
4. Vardauskaitė Skirmantė. Atmosfera. Patyriminės veiklos 5-os klasės mokiniams (Kauno
Palemono gimnazija)
5. Rudnickaitė Eugenija. Vienos istorinės gamtamokslinio ugdymo priemonės mokytojams
retrospektyva (Vilniaus universitetas)
6. Lamanauskas Vincentas. Tarptautinio projekto „Bridge2Teach“ veiklos rezultatai (Vilniaus
universitetas)
Diskusija
KULTŪRINĖ PROGRAMA
16:45 – 18.00 Praktinė-kultūrinė programa (I)
18.00 – 20.00 Praktinė-kultūrinė programa (II)
STENDINIAI PRANEŠIMAI
1. Nižauskienė Irena, Marcinkienė Rasa. Aplinka skatinanti vaikų žingeidumą (Lentvario lopšelis-
darželis „Šilas“)
2. Družinina Aleksandra, Abraitienė Alisa. Gamtamokslinis ugdymas gimnazijoje (Lentvario „Versmės“
gimnazija)
3. Bartkienė Dalia, Šišenina Elena. Mąstymo įrankių taikymas gamtos mokslų pamokose (Trakų
Vytauto Didžiojo gimnazija)
ŠEŠTADIENIS
(II aukštas)
2023 balandžio 29 d.
8.00 – 8.30 Atvykimas
8.30 – 10.00 Praktikumas I
10.00 – 10.30 Kavos pertrauka
10.30 – 12.00 Praktikumas II
12.00 – 12.30 Konferencijos uždarymas. Dalyvių išvykimas
PRAKTIKUMAS I
(8:30 – 12.00)
Storta Andrius. Tirpalų masės, tūrio, koncentracijos, tankio ir savitosios šilumos nustatymas (Trakų
Vytauto Didžiojo gimnazija)
PRAKTIKUMAS II
(8:30 – 12.00)
Šišenina Elena, Bartkienė Dalia. Rūgščių ir bazių elektrinis laidumas (Trakų Vytauto Didžiojo
gimnazija)
Diskusija. Apibendrinimas. Konferencijos uždarymas.
(12.00 – 12.30)