TEACHERS’ OPINIONS ON THE PROCESS OF (SELF) EDUCATION IN WORLD STUDY IN AN INCLUSIVE CLASSROOM

DOI: 10.48127/gu-nse/14.11.09b

Author's Information
Author Institutional affilation - Country Author's Email Author's ORCID

Angelija Mačiukaitė
Irena Balčiūnaitė

Siauliai University - Lithuania
Jovaras’ Basic School - Lithuania

angelija.maciukaite@su.lt
irena1963@gmail.com

n/a
n/a


Volume/Issue :
Volume 11
,
Issue 3


Article type :

Original article


Page No :

9-22


Abstract :

When students with special educational needs (SEN) started to be educated in inclusive classrooms of the mainstream school, some issues concerning the organisation of the process of (self) education in the subject World Study came to the fore. The present research aims at revealing the views of mainstream primary school teachers on the difficulties of preparation for the classes on World Study and the process of organisation of (self) education, when students with SEN are educated in the same classroom. 62 mainstream primary school teachers took part in the research. The survey was conducted on the basis of a special questionnaire. It was established that half of the research participants expressed the opinion that they experience difficulties in preparing for the World Study classes in inclusive classrooms. The difficulties are in adapting the content of education, in the choice of teaching aids and methods, in preparing tasks for independent study. The difficulties caused by the preparation for World Study in inclusive classrooms, in teachers’ opinion, are related more to the education of different ability students, provision of individual support, combining teaching methods, giving attention to the student and stimulation of motivation. It is more difficult to give attention to every student with the greater number of students with SEN. The process of education is also made more difficult due to the fact that students with SEN are seldom active and very rarely can work independently.


Keywords :

primary school teachers, students with special educational needs (SEN), inclusive education, world study


References :

Ališauskas A., Gerulaitis D., Miltenienė L. (2011, 1). Ugdymo modelių, tenkinant mokinių specialiuosius poreikius, realizavimas Lietuvoje. Specialusis ugdymas, 1 (24), 105–116 .
Ališauskas A., Kaffemanienė I., Melienė R., Miltenienė L. (2011, 2). Inkliuzinis ir specialusis ugdymas tėvų požiūriu. Specialusis ugdymas, 2 (25), 11–127.
Ališauskas A., Ališauskienė S., Gerulaitis D., Kaffemanienė I., Melienė R., Miltenienė L. (2011, 3). Specialiųjų ugdymo(si) poreikių tenkinimas: Lietuvos patirtis užsienio šalių kontekste. Šiauliai.
Ambrukaitis J. (2005). Specialiojo ugdymo kaitos bruožai. Šiauliai: ŠU leidykla
Balčiūnas S. (2005). Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, mokymo kokybės vertinimas: mokyklų tobulinimo išorės audito duomenys. Specialusis ugdymas, 2 (13), 45–54 .
Baranauskienė I., Geležinienė R., Tomėnienė L., Vasiliauskienė L., Valaikienė A. (2010). Specialiųjų poreikių turinčių vaikų ugdymo bendrojo lavinimo mokyklose metodika. Šiauliai.
East Viv, Evans L. (2008). Vienu žvilgsniu. Vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo vadovas. Vilnius: „Tyto alba“.
Emanuelsson I. (2003). Integracija ir segregacija, inkliuzija ir ekskliuzija. Labinienė R. ir kt. (sud.) Inkliuzinis ugdymas užsienio mokslininkų akiratyje: Straipsnių rinkinys. Vilnius, p. 7–14.
Farrell M. (2003). Understanding special educational needs: A guide for student teachers. New York.
Galkienė A. (2005). Heterogeninių grupių didaktika: specialieji poreikiai bendrojo lavinimo mokykloje. Šiauliai: Šiaulių universiteto leidykla.
Gedvilienė G., Laužackas R., Lileikienė T., Mačianskienė N., Sabaliauskas T., Sajienė I., Stasiūnaitienė E., Teresevičienė M., Tūtlys V. (2008). Ko reikia šiuolaikiniam mokytojui? Aktualus mokytojų kvalifikacijos tobulinimo turinys: Mokomoji knyga mokytojams. Vilnius.
Gribačiauskas E., Merkys G. (2003). Pedagogų nuostata į ugdytinių integraciją ir segregaciją. Specialusis ugdymas, 1 (8), 115–122.
Hick P., Kershner R., Farrell P. T. (2009). Psychology for inclusive education: New directions in theory and practice. London and New York.
Jovaiša L (2007). Enciklopedinis edukologijos žodynas. Vilnius: Gimtasis žodis.
Kaffemanienė I. (2001). Moksleivių bei pedagogų požiūris į specialiųjų poreikių bendraamžius. Specialusis ugdymas, 1 (4), 2–39.
Lamanauskas V. (2001). Gamtamokslinis ugdymas pradinėje mokykloje. Šiauliai.
Lamanauskas V. (2003). Natural science education in contemporary school. Šiauliai: Šiauliai University Press.
Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas (2011). Vilnius: Švietimo aprūpinimo centras.
Lietuvos Respublikos neįgaliųjų socialinės integracijos įstatymas (2005). (Žin., 2004, Nr. 83-2983)
Mačiukaitė A. (2012). Bendrojo lavinimo mokyklos pradinių klasių mokinių požiūris į pasaulio pažinimo dalyką ir ugdomąją aplinką. Gamtamokslinis ugdymas, 3 (35), 7–19 .
Makarskaitė R., Lamanauskas V. (2001). Gamtamokslinis ugdymas pradinėje mokykloje: pedagogų nuomonės ir vertinimas. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje. VII dalis, Šiauliai, p. 72–84.
Mitchell D. (2014). What really works in special and inclusive education. London and New York.
Mokinių, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių, grupių nustatymo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių skirstymo į lygius tvarkos aprašas (2011 m. liepos 13 d. Nr. V-1265/V-685/A1-317). Vilnius.
Motiejūnienė E. (1995). Gamtos mokslas pradinėje mokykloje. Žvirblių takas, 1, 12–14.
Motiejūnienė E. (2009). Kodėl ugdymo diferencijavimas ir individualizavimas aktuali problema šiandien. Šoktonas, 3, 2–3.
Neįgaliųjų teisių konvencija (2010). Valstybės žinios, 2010–06–19, Nr. 71–3561.
Pasaulio pažinimas. Socialinis ir gamtamokslinis ugdymas. (2008). Pradinio ugdymo bendrosios programos. Vilnius, p. 223–255. Prieiga internete: http://www.pedagogika.lt.
Petty G. (2006). Šiuolaikinis mokymas. Vilnius.
Persson B. (2003). Kam reikia specialiojo ugdymo. Labinienė R. ir kt. (sud.) Inkliuzinis ugdymas užsienio mokslininkų akiratyje: Straipsnių rinkinys. Vilnius, p.15–24.
Pradinio ugdymo bendrųjų programų pritaikymo rekomendacijos specialiųjų poreikių mokinių kalbiniam, matematiniam ir socialiniam bei gamtamoksliniam ugdymui (p. 80–132). Vilnius. Prieiga internete http://www.smm.lt
Ruškus J., Mažeikis G. (2007). Neįgalumas ir socialinis dalyvavimas. Šiauliai: ŠU leidykla.
Socialinis ir gamtamokslinis ugdymas. (2009). Pradinio ugdymo bendrųjų programų pritaikymo rekomendacijos specialiųjų poreikių mokinių kalbiniam, matematiniam ir socialiniam bei gamtamoksliniam ugdymui. (p. 80–132). Vilnius.
Tinglev I. (2003). Švedijos inkliuzinio ugdymo įstaigų sociologinis tyrimas. Labinienė R. ir kt. (sud.). Inkliuzinis ugdymas užsienio mokslininkų akiratyje: Straipsnių rinkinys. Vilnius, p. 37–45.
Tomėnienė L., Jurienė R., Kairienė A., StrockienėI., Paškauskienė D., Antonovienė V., Vedeckienė A., Jankuvienė L., Žuraitienė L. (2007). Rekomendacijos bendrojo lavinimo mokyklų mokytojams, dirbantiems su specialiųjų ugdymosi poreikių turinčiais mokiniais. Šiauliai: Lucilijus.
Thompson J. (2010). The essential understanding special educational needs. London.
UNESCO (2009). International Conference on Education 48 th Session, Geneva, Switzerland. 25–28 November 2008. “Inclusive Education: the Way of the Future”. Final Report. Prieiga internete: .
Vaiko teisių konvencija. (2000). Vilnius: Lietuvos Nacionalinis UNICEF Komitetas.
Varnagirienė V. (2007). Pasaulio pažinimo mokymo priemonių komplektai: pradinių klasių mokytojų nuomonių apibendrinimas. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje. XIII dalis, Šiauliai, p. 129–135.
Wenham M. (1995). Understanding primary science: Ideas, concepts and explanations. University of Leicester.
Vilkonis R. (2003). Moksleivių nuostata į „pasaulio pažinimo“ pamokas bei gamtamokslinio ugdymo ypatumai Lietuvos pradinėje mokykloje. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje, IX dalis, Šiauliai, p. 78–85.



Cite as :

Mačiukaitė, A., & Balčiūnaitė, I. (2014). Mokytojų nuomonės apie pasaulio pažinimo ugdymo/si procesą inkliuzinio ugdymo klasėse [Teachers’ opinions on the process of (self) education in world study in an inclusive classroom]. Gamtamokslinis ugdymas / Natural Science Education, 11(3), 9-22. https://doi.org/10.48127/gu-nse/14.11.09b