PROMOTION OF GEOLOGICAL SCIENCE AND INFORMAL SCIENCE EDUCATION IN MUSEUM OF GEOLOGY OF VILNIUS UNIVERSITY: OPPORTUNITIES, EXPERIENCES, CHALLENGES, PROBLEMS

DOI: 10.48127/gu/22.28.57

Author's Information
Author Institutional affilation - Country Author's Email Author's ORCID

Eugenija Rudnickaitė

Vilnius University - Lithuania

eugenija.rudnickaite@gf.vu.lt

n/a


Volume/Issue :
Volume 28
,
Issue 1


Article type :

Case studies


Page No :

57-64


Abstract :

The article discusses the experience of the VU Geology Museum in popularizing the science of geology, conducting informal natural science education, and educating the public. It is claimed that non-formal education cannot replace consistent long-term education in general education schools in order to educate members of the society who are sufficiently enlightened in the issues of geological science. Informal education only complements, helps to interest, emphasize and consolidate the knowledge acquired at school. In order to improve the geological literacy of society, it is necessary to start with schoolchildren and students. Necessary: 1. To strengthen the geology component in the programs of general education schools, which is now very little. 2. Start teaching natural sciences with geology. Then move on to physical geography. 3. Practically incorporate geology into STEM. That this should be the course of education is also defined by the definitions of geological and geographical sciences.


Keywords :

geology museum, informal science education, STEAM, Vilnius University


References :

Gamtos mokslų vadovėliai „Mokslininkų pėdomis“ VI klasei, 1 ir 2 knygos (2008).
Geografijos vadovėliai „Žemė“ 6 klasei, I ir II dalys (2009).
Geografijos vadovėliai „Žemė“ 7 klasei, I ir II dalys (2005).
Geografijos vadovėliai „Žemė“ 8 klasei, I ir II dalys (2006).
Geografijos vadovėliai „Žemė“ 9 klasei, I ir II dalys (2005).
Geografijos vadovėlis „Žemė“ 10 klasei (2014).
Geografijos vadovėliai „Gaublys. Visuomeninė geografija“ bei „Gaublys. Gamtinė geografija“ 11–12 klasėms (2013)
Keršytė, N. (2003). Lietuvos muziejai iki 1940 metų: Lietuvos muziejų raida XVI–XX amžiaus ketvirtajame dešimtmetyje [Lithuanian museums until 1940: The development of Lithuanian museums in the 16th and 19th decades of the 20th century] (pp. 69, 73, 81). Lietuvos nacionalinis muziejus.
Rudnickaitė, E. (2021b). Neformalus gamtamokslinis ugdymas: meteoritai kaip informacijos iš kosmoso šaltinis [Informal science education: Meteorites as a source of information from space]. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo ugdymo mokykloje / Natural Science Education in a Comprehensive School, 27, 58–66). https://doi.org/10.48127/gu/21.27.58
Rudnickaitė, E. (2021a). History of the meteorite collection at the Museum of Geology of the Vilnius University. In Abstract book. 46TH International Commission on the History of Geological Sciences (INHIGEO) Symposium Poland (pp. 51). Poland.
Rudnickaitė, E. (2020). Vilniaus mamuto pėdsakais: į pagalbą mokytojui neformaliam gamtamoksliniam ugdymui nuotoliniu būdu [On the Traces of Vilnius Mammoth: Helping Teachers with Remote Informal Science Education]. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo ugdymo mokykloje – 2020 XXVI nacionalinės mokslinės praktinės konferencijos straipsnių rinkinys, 2020 m. spalio mėn. 17 d.= Natural Science Education in a Comprehensive School – 2020. Proceedings of the Twenty-sixth National Scientific-Practical Conference, 17 October, 2020. Šiauliai: Scientia Educologica. 2020, (pp. 33–53). https://doi.org/10.48127/gu/20.26.33
Rudnickaitė, E. (2019). Naudingųjų iškasenų kolekcija gamtamoksliniam ugdymui mokykloje: į pagalbą mokytojui [A collection of useful minerals for natural science education at school: To a division for teachers]. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo ugdymo mokykloje – 2019 = Natural science education in a comprehensive school – 2019: XXV nacionalinės mokslinės praktinės konferencijos straipsnių rinkinys, Kupiškis, 2019 m. balandžio mėn. 26–27 d. = Proceedings of the Twenty-fifth National Scientific-Practical Conference, Kupiškis, 26-27 April, 2019 (pp. 81-96). MMC „Scientia Educologica“.
Rudnickaitė, E. (2015). Vilniaus universiteto Mineralogijos kabineto rinkiniai Vilniaus senienų muziejuje [The collections of the Mineralogy Cabinet of Vilnius University in the Vilnius Museum of Antiquities]. Kn. R.Griškaitė, Ž. Būčys (Red.), Mokslo straipsnių rinkinys: Kova dėl Istorijos: Vilniaus senienų muziejus (1855–1915): tarptautinė mokslinė konferencija, Vilnius, 2015 m. gegužės 7-8 d. (401409). Lietuvos nacionalinis muziejus.
Rudnickaitė, E. (2013). Vilniaus universiteto Geologijos muziejaus meteoritų kolekcijos eksponatų „jubiliejai“: istorinio ir geologinio laiko sandūra. Kn.: Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje – 2013 (XIX nacionalinės mokslinės-praktinės konferencijos straipsnių rinkinys) (pp. 83–91). MMC “Scientia Educologica”.
Rudnickaitė, E. (2012). Geologijos „muziejus“ mokyklos aplinkoje: į pagalbą mokytojui. Gamtamokslinis ugdymas, 2, 36–42. https://oaji.net/articles/2014/514-1415806722.pdf
Rudnickaitė, E. (2007). Vilniaus universiteto Geologijos muziejus – neformalaus gamtamokslinio ugdymo materialinė bazė (galimybės, patirtis, problemos). Kn.: Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje – 2007. (XIII nacionalinės mokslinės-praktinės konf. straipsnių rinkinys) (pp. 109–111). Lucilijus.
Rudnickaitė, E. (2006b). Vilniaus universiteto Geologijos muziejaus prie Geologijos ir mineralogijos katedros meteoritų kolekcija (iš dangaus nukritęs paveldas) / Lietuvos muziejų rinkiniai Nr. 5. Konferencijos ,,Etninis paveldas muziejuose“ medžiaga (pp. 70–75). Lietuvos liaudies buities muziejus.
Rudnickaitė, E. (2006a). Vilniaus universiteto Geologijos ir mineralogijos muziejaus meteoritų kolekcija. Geologijos akiračiai, 3, 51–60. https://www.invent.org/blog/stem-activity/geology-for-kids



Cite as :

Rudnickaitė, E. (2022). Geologijos mokslo populiarinimas bei neformalus gamtamokslinis ugdymas VU geologijos muziejuje: galimybės, patirtis, iššūkiai, problemos [Promotion of geological science and informal science education in museum of geology of Vilnius university: Opportunities, experiences, challenges, problems]. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo ugdymo mokykloje / Natural Science Education in a Comprehensive School, 28, 57-64. https://doi.org/10.48127/gu/22.28.57