PHYSICS TEACHING METHODOLOGY IN LITHUANIAN SECONDARY SCHOOLS: PAST AND PRESENT

DOI: 10.48127/gu/16.22.106

Author's Information
Author Institutional affilation - Country Author's Email Author's ORCID

Pavel Stankevič

Vilnius Juzefas Ignacijus Krashevskis Gymnasium - Lithuania

pstankevic@gmail.com

n/a


Volume/Issue :
Volume 22
,
Issue 1


Article type :

Original articles


Page No :

106-115


Abstract :

The purpose of this article - to describe and evaluate the physics teaching methodology in Lithuanian secondary schools from the Education Commission times, when physics as a separate subject has been introduced into the curriculum, to the present day. Historical analysis of physics teaching experience is an integral part of the physics history in Lithuania, which allows to evaluate the current physics teaching methods. After gaining the independence, an intensive improvement of physics teaching methods in Lithuania’s secondary schools was in progress. Physics and mathematics teachers organized special conferences, congresses, grouping themselves into societies, improved their qualification. During 1918-1940 Lithuanian secondary schools launched special attention to students' independent work. It was required that the students should carry out experiments and produce the necessary devices themselves, and physics teaching should be combined with other natural sciences.


Keywords :

physics teaching, historical analysis, secondary school


References :

Apie fizikos dėstymą. Iš septintųjų respublikinių pedagoginių skaitymų. (1971). Kaunas: Šviesa.
Fizikos istorija Lietuvoje. T.1 (1579–1940) (1988). Vilnius: Mokslas.
Fizikos mokymo efektyvumo kėlimas (straipsnių rinkinys) (1964). Vilnius: Laikraščių ir žurnalų leidykla.
Fizikos užklasinės veiklos tobulinimo keliai (1969). Vilnius: Laikraščių ir žurnalų leidykla.
Iš fizikos ir matematikos mokytojų darbo patirties. Paruošta pagal III respublikinių pedagoginių skaitymų medžiagą (1962). Kaunas: Valstybinė pedagoginės literatūros leidykla.
Iš fizikos mokytojų darbo patirties (1960). Vilnius: laikraščių ir žurnalų leidykla.
Iš fizikos mokytojų darbo patirties. Paruošta pagal šeštųjų respublikinių „Pedagoginių skaitymų“ medžiagą. (1967). Kaunas: Šviesa.
Klimka L. (2007). XIX a. vidurio gimnazijos fizikos kabinetas Lietuvoje. Istorija, 66, 41–45.
Klimka L., Kivilišienė R. (1999). Edukacinė komisija ir fizikos mokymas senajame Vilniaus universitete. Istorija, 62, 31–41.
Lamanauskas V. (2013). Gamtamokslinio ugdymo istorija: aktualumo aspektas. Gamtamokslinis ugdymas / Natural Science Education, 1 (36), 4–7.
Lukšienė M. (1970). Lietuvos švietimo istorijos bruožai XIX a. pirmojoje pusėje. Kaunas: Šviesa.
Mastianica O. (2012). Pravėrus namų duris: moterų švietimas Lietuvoje XVIII a. pabaigoje – XX a. Pradžioje. Vilnius: LII leidykla.
Pirmosios matematikos ir fizikos mokytojų konferencijos darbai (1928 m. sausio mėn. 3–5 d.) (1928). Klaipėda: Rytas.
Pocius V., Kivilšienė R. (2005). Gamtos mokslų platinimas lietuvių kalba spaudos draudimo metais. Kn: Lietuvių raštijos istorijos studijos, T.1. Iš spaudos draudimo istorijos. Mokslinių straipsnių rinkinys. Vilnius, p. 88–98.
Prašmantaitė A. (1992). Vilniaus universitetas ir visuomenė 1803–1832 metais. Gamtos mokslų populiarinimas. Vilnius: Academia.
Puodžiukynas A. (1939). Reikia pertvarkyti fizikos mokymą vidurinėje mokykloje. Lietuvos mokykla, 2, 114–118.
Užpalis K., Šenavičienė I., Kuzmickytė L. (1993). Fizikos mokslo raida Lietuvoje pokario metais (1944–1955). Vilnius: MII spaustuvė.
Савинский Л. (1908). Историческая справка о постновке практических занятий по физике в средних учебных заведениях и опыт практических занятий в Виленском реальном училище. Kn.: Cъезд преподавателей математики, физики, естествоведения и географии средних учебных заведений Виленского учебного округа, происходивший в Вильне с 25 февраля по 2-ое марта 1908 г. Секция физики. Вильна, c. 60–71.



Cite as :

Stankevič, P. (2016). Fizikos mokymo metodika Lietuvos vidurinėse mokyklose: istorija ir dabartis [Physics teaching methodology in Lithuanian secondary schools: Past and present]. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo ugdymo mokykloje / Natural Science Education in a Comprehensive School, 22, 106-115. https://doi.org/10.48127/gu/16.22.106