NATURALISTIC ABILITIES DEVELOPMENT LEARNING IN THE NATURE PRIMARY PUPILS FROM III TO IV FORMS

DOI: 10.48127/gu/16.22.31

Author's Information
Author Institutional affilation - Country Author's Email Author's ORCID

Benita Jaruševičiūtė

Lithuanian University of Educational Sciences - Lithuania

benita.jar@gmail.com

n/a


Volume/Issue :
Volume 22
,
Issue 1


Article type :

Original articles


Page No :

31-39


Abstract :

The research analyses the naturalistic abilities development in nature of primary pupils from third to fourth forms. This topic is very actual, because the nature pedagogy is becoming more popular nowadays. The problem appears because teachers are used to organise activities in the classrooms not in the open air. So, the main purpose of this work is teaching primary pupils in the natural environment to explore their natural abilities acquired during the learning in nature, using all senses, knowledge and experience. In this work are analysing the results of pupils who participated in practical training. The research includes 128 pupils, 52 pupils from third form and 76 pupils from fourth form (55 girls and 76 boys). The participants of the research are from separate schools of Žvėrynas district. The results have shown that pupils can use the information which they have got from other subjects and can use it practically, but it’s more difficult to use suitable phrases. To sum up, it is necessary to give more tasks to do, not indoors, but in the nature. Only then the results of pupils would become markedly better.


Keywords :

learning in the nature, naturalistic development, nature exploring, training process


References :

Gamtamokslinio ugdymo kaitos 2014–2020 metais veiksmų planas[interaktyvus]. 2013 [žiūrėta 2015 10 19]. Prieiga per internetą: https://www.google.lt/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0ahUKEwjql4fF5M3LAhUoCZoKHVVMCp4QFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.upc.smm.lt%2Fugdymas%2Fdokumentai%2Fsvarstomi%2Fgamta%2FGamtamokslinio_ugdymo_kaitos_2014-2020_metais_veiksmu_plano_projektas.doc&usg=AFQjCNHM4_Y_PIUq5heO9rqrZgvFiXyDmw&sig2=6Sjnzf0piebnsJIBLVIPEw.
Laurukėnaitė, V. (2002). Gamtos pažinimo įtaka vyresniojo ikimokyklinio amžiaus vaikų protinei raidai. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje (VIII respublikinės praktinės konferencijos straipsnių rinkinys). Šiauliai, 44–53.
Lamanauskas, V. (2009). Gamtamokslinio ugdymo stiprinimo svarba ir būtinumas pradinėje mokykloje. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje (XV respublikinės praktinės konferencijos straipsnių rinkinys).Šiauliai, 4–6.
Makarskaitė, R. (2001). Ekologinis ugdymas: mokymo priemonė studentams. Vilnius, p. 10–15.
Šlekienė V. (1999). Praktinių užduočių funkcijos gamtamokslinių sąvokų formavime. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo lavinimo mokykloje (V respublikinės mokslinės konferencijos straipsnių rinkinys). Vilnius: Žaliasis pasaulis, 102–107.
Miller, L., Pound L. (2011). Theories and approaches to learning in the early years. (Repr. ed.). Los Angeles etc.]: SAGE.
Pradinio ugdymo bendroji programa [interaktyvus]. 2008 [žiūrėta 2015 10 19]. Prieiga per internetą: .



Cite as :

Jaruševičiūtė, B. (2016). Pradinių III–IV klasių mokinių gamtotyrinių gebėjimų ugdymas mokantis lauke [Naturalistic abilities development learning in the nature primary pupils from III to IV forms]. Gamtamokslinis ugdymas bendrojo ugdymo mokykloje / Natural Science Education in a Comprehensive School, 22, 31-39. https://doi.org/10.48127/gu/16.22.31